Rzadkie, ale poważne niedobory manganu

Witamina b complex czy witamina d3, a na pewno witamina c to substancje, których niedobory obserwuje się w organizmie człowieka dość często. Witamina k2 czy witamina b3 także stosunkowo często są składnikami dostarczanymi organizmowi w niewystarczających ilościach. Mangan raczej się do nich nie zalicza, ponieważ typowa dzienna dawka to 1,6 miligrama i tyle znajdziemy go praktycznie w byle czym.

Jeśli od czasu do czasu jemy płatki śniadaniowe, to mangan, selen i glutation na pewno nie będą na wyczerpaniu. W przypadku manganu czasami zdarza się jednak, że mamy go za mało i jest to problem naprawdę poważny tym bardziej, że mocno nietypowy.

Komu grożą niedobory manganu?

Mangan suplement, podobnie jak chrom w tabletkach czy kwas alfa liponowy, to elementy przyjmowane w sytuacjach, kiedy organizm robił coś wyjątkowego i zużył zapasy rzeczy, których zwykle mu nie brakuje. Bardzo często czynności, które powodują braki manganu, maja charakter umysłowy: przewlekły stres, przepracowanie, zaburzenia psychiczne.

Co ważne, mangan to nie  witamina k2 mk7, ani nie witamina b12, których przedawkować się praktycznie nie da. Manganu można mieć za dużo, więc nie powinno się go brać bez kontroli.

Znaczenie manganu w organizmie

O znaczeniu manganu informuje nas głównie medycyna mitochondrialna. Koenzym q10 i l karnityna są zazwyczaj wymieniane jednym tchem, ponieważ tworzą grupę określaną jako tak zwane substancje mitochondrialne. Są to związki chemiczne i tak jak mangan, pierwiastki chemiczne, których głównym zadaniem jest zapewnienie odpowiedniej równowagi enzymatycznej w mitochondriach, by te mogły pracować z pełną mocą. Zaburzenia dostaw manganu zwykle odbijają się najpierw na układzie nerwowym.